Digital hemguide
Du som har fyllt 70 år och som bor i Upplands Väsby kan utan kostnad få hjälp med teknik i hemmet. Kommunens digitala hemguide, Cintya, kommer hem till dig och guidar dig rätt i den digitala världen.
Uppehåll för kommunens digitala hemguide
24 september - 8 oktober har kommunens digitala hemguide uppehåll. Du kan ringa Väsby Direkt för att boka in en tid, men återkoppling kan dröja under denna period.
Vad kan du få för hjälp?
- Komma i gång med appar i din smart-telefon, surfplatta eller dator.
- Lära dig att söka efter information på internet.
- Skapa en mejladress, ta emot och skicka mejl.
- Lära dig hur du ringer videosamtal.
- Ladda ner appar, exempelvis spel, korsord och sociala medier.
- Guidning i digitala samhällstjänster som till exempel Vårdguiden 1177.
- Lära dig hur du betalar räkningar via din internetbank.
Vad kan hemguiden inte hjälpa till med?
Den digitala hemguiden har inte möjlighet att hjälpa till med montering, fast installation, service eller abonnemang.
Trygghet och säkerhet
När du anlitar kommunens digitala hemguider råder sekretess. Upplands Väsbys digitala hemguide som besöker dig heter Cintya Calles Soriano. Hon har alltid fotolegitimation från Upplands Väsby kommun synlig. Det är alltid du själv som skriver in och förvarar dina personliga koder och lösenord för datorer och andra digitala hjälpmedel.
Boka en tid
Om du önskar få stöd av vår digitala hemguide ringer du till kommunens kundtjänst Väsby Direkt och beskriver ditt behov samt lämnar dina kontaktuppgifter. De digitala hemguiderna kontaktar dig sedan för att boka in ett datum för hembesök. Det spelar ingen roll om du samtidigt har annat stöd från kommunen. Du betalar ingenting för att få hjälp av de digitala hemguiderna.